lördag 16 mars 2013

Kungsängslilja och fler vinterlöv

För två år sedan när jag nyss hade börjat på min långa kurs i Botanisk Illustration så var uppgift nummer 2 bland annat en noggrann blyertsteckning av en blomma. Jag ritade då en Kungsängslilja med blad och rotknöl och allt.

Nu när kursen är slut sen några veckor tillbaka så har jag idag målat min första blomma efter det. Visst var det lite passande att det blev en Kungsängslilja, eller är det årstidens fel!

Den är lite slarvigt målad, speciellt blad och stjälk som jag i princip inte alls brytt mig om, men ändå. Jag ser ruskigt tydligt hur mycket jag lärt mig på dessa två år. Men nu får jag göra som jag vill - vilket är väldigt trevligt, reglerna som gällde för inlämningsuppgifterna finns i bakhuvudet men jag är inte tvingad att följa dem. Och bara det att jag gjort denna bild mellan frukost och lunch ungefär, teckningen jag nämnde tog 1 hel dag av hårt arbete i anspråk medan denna målning tog 2 timmar - jag är kort sagt väldigt imponerad av mig själv.

Nu är det dags att hitta min egen väg i det botaniska måleriet, det nya livet startar nu!

 

Jag har också ägnat veckan som gått åt att rita vinterlöv, de har alla samma färg såhär års och ibland är det svårt att förstå vilket träd de kommer ifrån. Rhododendron är förstås lätta att känna igen, och roliga att rita. Det finns också en fin poäng med just Rhododendron, och då är det bladen som sitter kvar på busken som är intressanta. De fungerar mycket bra som termometer!
 
Ser de helt vanliga ut så är det plusgrader. Är de lite inåtböjda i kanterna så börjar det bli kallt. Är de som idag helt och hållet hårt och tight ihoprullade till smala rör så är det kallare än 10 minusgrader och det är risk att öronen blir helt stelfrusna på bara några minuters cykling (utan mössa….).
 
Så varje morgon halvvägs ner genom trappen så får jag reda på vad som är att förvänta sig av utomhusklimatet….
 
Det blev några pinnar också för att göra bilden lätt överarbetad och rörig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar