söndag 5 juli 2015

Skeletthuset och värmen

Äntligen, enligt vissa, men framför allt så har nu sommarvärmen kommit till stan med besked. Veckan som gått har bara blivit varmare och varmare för varje dag. 

I tisdags flydde jag ut ur lägenheten med skissboken i högsta hugg för att planlöst irra omkring en stund i närområdet. Till min förtjusning så hittade jag plötsligt gasklockan, den bara stack upp där bakom den gamla biografen Flamman (numera finsk kyrka) så då var motivet givet. Lagom till att jag började närma mig slutet så gick solen bakom en av de stora kastanjerna och det blev ... kallt?

I torsdags tog jag en snabb skissutflykt på lunchen, bredivid Gamla Ullevi så byggs det nytt hus, än så länge bara ett skelett med fina färgklickar. 10 minuter sen tillbaks in i luftkonditioneringen.

Fredag efter jobbet hittade jag en skuggig plats i ett av Trädgårdsföreningens fina woodlands. Direktörsvillan och bygget i bakgrunden blev ju självklart ett bra motiv. Träd, dem behöver jag öva på, det blir bara gröna blobbar av färg. Petade dit något stamliknande, nja. Växthuset och svävande parksoffor var ju kul det också.

På lördagen var det tänkt för en längre skissutflykt. Började med planlöst irrande - ofta en bra start för mig. Jag försöker också tillämpa tankesättet "hitta en bra plats att sitta på, sen kan du välja motiv". Efter ett tag kom jag fram till att jag ville ner till Centralstationen för att måla en bild där gasklockan tittade upp i bakgrunden. Men på väg dit hittade jag en bild där skeletthustet tittade upp i bakgrunden!
Jag gick och köpte mig en frapino med extra kaffe + vispgrädde, ställde mig framför huset längst bort vid taxistationen (Västgötabanans stationshus) för att teckna och sedan satt jag på trappen i skuggan och målade. Frapinon höll i förtio minuter :-)

De två sista skisserna tog ca 10-15 minuter att teckna, det jag inte ritadt dit blir inte målat sedan så det gäller att låta det ta tid. Sen målar jag i 30-40 minuter. Det svåraste är att låta det torka, så då är det bra med bilder som innehåller flera delar, låt en torka måla på nästa och växla sedan.

Nu var det gräsligt varmt men en fågelholk (nr 33) inne på Trädgårdsföreningen blev det också. Satt i skuggan under stora träd medan det runtomkring mig pågick parkliv.

Picknickar, gäng som bara drack en öl (och flera), brudparsfotograferingar, stojande barn och så rosenfesten som också lockade.

Där blev det inget målat men att strosa runt bland massor av tokblommande rosor är inget tråkigt sätt att avsluta dagen och veckan på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar