tisdag 28 juli 2015

Baksidan av att rita löv

Vecka två av kursen avklarad. 

Uppgiften denna gång var att göra fram- och baksida av ett löv, så att framsidan såg konkav ut och baksidan konvex. Lyckades lite si sådär med det hela, speciellt baksidorna var svåra och jag hade egentligen behövt mycket mer tid än jag gav dem.

Men, som vanligt när det är en kurs med Mindy Lighthipe så får man lära sig nya tekniker som man kanske inte skulle ha kommit på själv.

Jag började med att göra en avgnuggning som vi lärde oss första veckan, och sedan använde jag den till att rita bladets framsida. Sen var det bara att omständigt fylla varje yta med blyerts, se till att skuggor och högdagrar hamnar på rätt ställe - och så klart släta till allt med en stompf.

För att rita bladets baksida så suddade jag ut alla streck som blivit när jag kalkerade framsidan - utom kanterna. Sedan vände jag på det transparenta papperet och kalkerade ytterkanterna, men alla venerna ritade jag med mycket tryck på pennan så det blev ett avtryck i papperet. Sen skuggade jag hela ytan av baksidan och då framträder venerna vita eftersom det är präglat ner i papperet, skuggar man med lätt hand så blir det bra.
Sen - är det bara att tålmodigt och omständigt göra klart varje yta.

Vad jag inte lyckades så bra med på baksidorna var att få variation på venerna. Sidovenerna är inte lika breda som mittvenen, de ska också smalna av ut mot kanterna. På lönnen är det för vita, osv osv.
Jag hade inte tålamod att göra dem så fina som de borde ha varit. Kankse valde jag för stora blad. På lönnen tryckte jag heller inte tillräckligt hårt när jag gjorde baksidan, så alla vener kom inte med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar