söndag 15 februari 2015

Färgkartor!

Jag fick influensan precis när jag började komma igång igen, men nu är det bara snuvan kvar - verkar det som just nu iallafall. Jag har lärt mig denna vecka att influensan, den gör som den vill. Men just nu är jag tillräckligt pigg för att göra sådant jag borde göra men som jag gärna nedprioriterar. Färgkartor!

Jag har dålig koll på mina blå färger, jag har blå färger för att man ska ha det. 7 stycken när jag tittade efter, men det är bara tre av dem som jag använder. Och det är stundens nyck och ingivelse som avgör vilken jag använder - och sedan använder jag den länge utan att fundera så mycket. Men av en tillfällighet så upptäckte jag att de tre färgerna är alla varma blå, ingen större variation där alltså.

Så jag måste gå igenom mina blå färger.
Indanthrene Blue, French Ultramarine - populärt kallad kort och gott F.U. . och Prussian Blue är de som finns framme på min palette. De är ganska lika varandra.
Cobalt Blue och Cerulean Blue är för mig svåra färger, kalla - vilket man behöver ibland, skuggor till exempel! - men de är också granulerande. De delar gärna upp sig, "jag och den andra färgen jag blandar mig med splittras på papperet så fort vi börjar torka". Ibland är det en fin effekt, Cobalt har inte så mycket av det så den kan jag hantera, men Cerulean ...
Winsor Blue (green shade) är en intensiv, elektrisk och väldigt fästande färg - gör fina kanter om man låter den. I mitt insektsliv så var det bara den som jag använde!
Och sist så dök Antwerp Blue upp, den har jag köpt nån gång på nån Gerlesborgskurs. En väldigt slät och faktiskt elegant färg, knappt några effekter eller överraskningar. Varför använder jag inte den mer?

Bestämde mig för att göra färgkartan med Transparent Yellow, Cadmium Yellow, Winsor Violet, Raw Sienna, Quinacridone Gold, Burnt Sienna, Perylene Maroon och Burnt Umber.

Tog en färg i taget och blandade mig runt tallriken. Det som är svårt, tycker jag, med färgkartor av denna sorten är att det går bara att ha med en variant av blandningen. Vissa av blandningarna började på brunt för att sen slå över i grönt, eller tvärtom - vilken ska man ta? Och de som plötsligt slår över i grått? Men man får en ungefärlig hum om vad en specifik blå färg kan göra tillsammans med andra färger.

Så vad gjorde jag för upptäcker.
Winsor Violet blir vackert lavendelblå tillsammans med Antwerp Blue.
Quinacridone Gold gjorde en stillsam mossgrön tillsammans med Antwerp Blue.
Perylene Maroon och Winsor Blue (green shade) producerade en dramatisk mörk stål-stengrå.
Man skulle kunna tro att det skulle bli en massa fina gröna färger också, men jag får nog göra en karta som fokuserar på grönt enbart för att finna aha-upplevelsen för det.
Perylene Maroon och Winsor Violet trivs hur som helst i det blå sällskapet. Intressant är att Burnt Sienna och Burnt Umber reagerar så olika på de olika blå; grönt, brunt eller grått resultat. De visar tydligt hur olika de blå färgerna egentligen är.

Färgkartor är kanske för en akvarellist vad skalövningar är för en musiker. Det är bara att göra det om och om igen!

Så då gjorde jag det.
Jag har samlat på mig en massa röda färger som jag använder ungefär lika sällan som de blå. Så varför inte prova dem mot varandra och se vad som går att få ut av dem

Winsor Red är en av dem, tallriken före:

Och efter att jag blandat mig runt kanten:

Resultatet blev en färgkarta med mestadels lila, några grå och ett par rent av användbara blå färger.
Antwerp och Winsor Blue producerar snygga lila. Cadmium Red gjorde några snygga grå, men man får se upp med den röda eftersom den är helt täckande och dessutom Granulerande. Den gör allltså saker som man inte alltid vill. Winsor Red är ett bättre val för grått, då den är semi-transparent, dvs. nästan helt transparent. Jag gillar också vad Ultramarin Violet gjorde tillsammans med de blå!

Om det nu är så att jag har sju blå som jag oftast inte använder. 7-8 röda (eller åt det hållet) som jag oftast inte heller använder - och inte de två violetta heller - så kan man undra vad för färger jag använder.

Så jag plockade fram mina jordfärger + några som inte är jordfärger på riktigt men som är fina ändå. I denna färgkartan så provade jag alla de tio färger mot varandra, så den ser lite annorlunda ut. Tanken är att få två varianter på varje kombination, en halvan borde ha varit betydligt svagare i färg men jag får skylla på influensan att jag inte höll skärpan...

Det är inga överraskningar för mig här eftersom detta är färgerna som jag använder mest. Light Red och Brown Madder använder jag inte så ofta, men Raw Sienna, Burnt Sienna, Burnt Umber och Perylene Maroon är mina mest använda färger just nu.

Sepia är en vacker men svårt färg. Man måste se upp med den. Den är hetäckande och har det väl "läckt ut" lite av den över en yta så får den ytan ett svagt grått täcke. Och det går inte att tvätta bort, det biter sig fast oerhört bra.
Det roligaste med Sepia är att när man blandar den med Quinacridone Gold - så får man en vacker grön färg!

Nu orkar jag inte göra fler kartor, men behöver definitivt göra en med gröna blandningar och en med alla vackra bruna man kan blanda fram, och vad kan man göra med bara gula och röda färger ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar