tisdag 12 augusti 2014

Rööhska museet

Igår gjorde jag något jag inte gjort förr!

Satte mig på en parkbänk och gjorde två akvarellskisser av Rööhska museets port och fasad. 
När jag kom hem så gjorde jag en ny målning med stöd av de två skisserna. Båda skisserna innehöll fel och rätt men eftersom jag gjorde den tredje målningen direkt när jag kom hem så kom jag ihåg det mesta.

Skiss ett - Målade porten och trappan – men tyckte att jag kladdade och gôrade lite för mycket så jag började på en ny.

Skiss två – När jag skulle rita upp fasaden och porten så kom det en stor lastbil och ställde sig i vägen så jag ritade från minnet. Så själva träporten blev fel såg jag efteråt … Men det blev rätt känsla på bilden.

Kul också att när man sätter sig ner och tittar på ett hus på detta sätt så ser man saker man inte sett förut. Det står 1913 med stora svarta bokstäver på fasaden, snyggt.

Bilden jag målade hemma – jag är mycket nöjd med hur den blev!

Men sen idag så åkte jag förbi Rööhska igen och blev tvungen att ta mig dit så fort jag kunde (dvs. med vändande spårvagn) för att göra en ny skiss. Nu med alla detaljer…
  • Jag hade missat två fönster!
  • Hur alla tegelstenarna satt runt de andra fönstrena hade jag inte heller fått ner i första försöket.
  • Murgrönan tänker jag inte försöka mig på …, men en ny målning måste jag definitivt göra.

Målade av Handels också idag, kanske jag gör en ”riktig” målning av den med. Det var egentligen meningen med dagens tur på stan, och denna skiss innehåller verkligen bara det viktigaste + färgerna. Det blåste en hel del vilket gjorde skissandet besvärligt, akvarellkoppen gav sig av ...

Jag gick in en sväng på gården på Handels och oj så mycket det fanns att rita där! Får dedicera en hel skissdag åt det vid tillfälle!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar