lördag 19 oktober 2013

München

Storstadsbesök, sista dagen fick jag äntligen tillfälle att rita och måla. Smet ut efter frukost innan taxin kom för att hämta oss och tog plats på en bänk vid den lokala kyrkan. Det var kallt i skuggan, men det var där bänken var. Zoomade in blicken på ett av djuren högt däruppe, en getabock är det, missade att få med glorian ser jag nu efteråt. Men det blev 20 minuters intensivt målande, sen frös jag så mycket att jag var tvungen att röra på mig, bestämde att det fick räcka.

Kyrkan heter St. Benno och är byggt i slutet av 1800-talet, dubbla torn i ena änden och ett i andra. En hel del gargoyles och typer som min getabock prydde den. Från klockan sju på morgonen slog den, ett slag för kvart över, två slag för halv, tre slag för kvart i och sedan slutligen 4 slag plus alla slagen för den timmen det var frågan om. Vårt hotellfönster låg i riktning mot kyrkan och vi hade det oftast öppet.
 
På flygplatsen smet jag en stund också, mellan taxfree och lunch han jag med denna 10-minutersmålning. De verkar bygga en hel terminalbyggnad till, de många fina lyftkranarna var det som lockade här, det röda och de små gula bilarna. 
 
Det bir helt klart mycket roligare och nervigare målningar när jag har ont om tid, måste försöka använda mig av det lite mer medvetet för sådana här målningar. Stanna innan det blir överarbetat.
 
Till München måste jag återvände, för på lördagen då vi var vid Olympiastadion så var det svinkallt och rått i luften, men detta är något som måste målas någon gång i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar