söndag 27 oktober 2013

Komponera nypon

 Sådär, allt börjar som vanligt med skisser. Bitar av och hela delar. Kvistar utspridda på bordet, de har hållit länge i kylskåpet men nu börjar de se lite slitna och medtagna ut.
Jag har varit förbi min utvalda rosenbuske med kameran och tagit en drös referensbilder som jag nu skickat iväg för framkallning. Får se hur det blir att måla från foton, måste göra så då jag inte hinner färdigt.

Jag försöker vara duktig och provar olika kompositioner före också...
 
Sen blir de inte exakt som jag tänkt ändå, men jag har försökt.
Här är allt långt från färdigt, nyponet ganska ok men bladen allt annat än ok. Pinnen är i princip bara antydd. Det helvissna nyponet behöver massor mer förarbete, jag måste veta exakt var skrynklorna är och hur de ser ut.
Men en genomarbetad färgskiss ger massor av svar, ex. att nyponet ser alldeles för mycket ut som en bläckfisk, och att det antagligen saknas en del färger för att det ska bli en bra bild. Det kanske till och med behövs fler saker för att bygga ihop det till något som funkar. En långsam process, men förhoppningsvis ger den resultat. Nu ska jag bara måla färdigt denna skissen innan jag utvärderar den helt och hållet, och sedan börjar om igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar