måndag 17 augusti 2015

Kalmar, slott och små hus

Jag var i Kalmar. Det pågick ett triathlon (ok - Ironman Triathlon då da...) - hur som helst så var jag med som support men lyckades peta in ett par stycken skisser. Jag hade hoppats på fler men det var så mycket folk överallt så alla bra sittplatser var upptagna. Att stå upp och skissa är tröttsamt.

Första skissen på Kalmar slott passade jag på att få till när jag satt kvar i bilen då triatleten gick iväg för att registrera sig. Det gick många gäss på gräsmattan. På kvällen var det tjockt av äckliga små insketer i stora svärmande moln att ta sig igenom.

Dagen därpå fick jag en trekvart för mig själv och lyckades hitta en skuggig plats på stadsmuren. Fint hus som man tydligen kan hyra lägenheter i som turist ...

Efter att triathleten hoppat i vattnet och senare försvunnit iväg på sin cykel och jag fått två timmars sömn (vi gick upp 04.00 ... ) - så gjorde jag denna skiss på väg in till staden igen från campingen.
Soligt, varmt och väldigt blåsigt väder. Men jag hittade en bänk i skuggan av ett träd.

Hyrcykeln hade alldeles för låg sadel, men det gick fortare än att gå de 5 kilometrarna in till staden.


Kalmar är fullt av små söta hus och bodar som ligger och trängs med varandra längs gatorna. Svårt att komma åt att skissa och måla. Inga sittplatser och som sagt var så var det överfullt av människor som snott allt som skulle ha kunnat vara en sittplats. Och hittade jag skugga så var det för blåsigt.

Denna skiss ritade jag ståendes, målade sedan sittandes på ett proppskåp utan att se husen i fråga. Gjorde färdigt senare med tuschpenna och lite blyerts. 
Det hade varit riktigt kul att utforska småhusen (och alla stora hus också för den delen) mer, det får bli nästa gång. 

Kalmar vill jag tillbaks till. Det vill triathleten också :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar