söndag 9 augusti 2015

Gasklockan - några skisser till

Idag var det dags att ta en tur på cykeln och skissa av gasklockan från några nya ställen. Jag begav mig till Hisingen.

Att ta sig dit är just nu ett äventyr. Jag cyklar över Marieholmsbron och tar till vänster och befinner mig strax på en inhägnad cykelbana som snirklar sig kors och tvärs över vad som snart är den nya Marieholmsförbindelsen - men som nu bara är en grusöken med maskiner och staplar av allt möjligt som behövs när det byggs tunnel och bro.

Men sen kom jag ut på Ringövägen. Cyklade omkring på måfå och hamnade så småningen om på Järnmalmsgatan där jag i skuggan under några träd fick till denna skiss. Båtar och vatten, jag är på andra sidan!

Jag vet inte riktigt vad som pågår på denna gata, men här finns en hel massa väldigt fin graffiti. Om det ens går att kalla det graffiti när det är så här välgjort... Den är dessutom inte förstörd av någon annans taggar.

Något..., det fanns massor mer på huset bredvid!

Fantastiska fåglar i kolossalformat!

Ett av flera STORA ansikten, och en mörkerhare.

På ett plank fanns det sex olika varianter av denna hund - stor graffiti.

Tillslut tog jag mig ifrån Ringön - som jag nu har en helt annan bild av än innan.

Cyklade iväg mot Kville och hamnade tillslut borta vid det gamla badet strax under Rambergets skugga, Gasklockan stack upp i bakgrunden, det fanns många solpar därimellan - motivet var givet!
Badhuset är ett fint hus, borde rita av det noggrant någon gång.

Nomad - min skissväska - hänger med som vanligt. Börjar få till en bra ordning på mina prylar. Palettkoppen sitter fastklämd och det är bara färgerna som jag behöver hålla i. Funkar bra, men att sitta ner är ändå bäst men idag stod jag upp hela tiden. Det blir snabbare men slarvigare skisser.

Kaffe behövs. Hittade det på ett café som heter Llama Lloyd där man får 10% rabatt om man kommer på cykel! Presskaffet var gott och humusmackan riktigt smarrig.

Cyklade ner till bananpiren sen och som sista skiss blev det bron med gasklockan i bakgrunden. Sådär, men kul.

Hittade en graffitihund också. Sen var både jag och dagen slut. Dags att trampa hemåt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar